321.

The Sanskrit finite verb comprises the following tenses and moods: 1. the present (laṭ), 2. the imperfect (laṅ), 3. the perfect (liṭ), 4. the aorist (luṅ), 5. and 6. the future in syati (lṛṭ) and the periphrastic future (luṭ), 7. the imperative (loṭ), 8. the potential or optative (liṅ), 9. the precative (liṅṅāśiṣi), 10. the conditional (lṛṅ). To them we must add for the archaic dialect the conjunctive (leṭ), for the classic language the participles in -ta and -tavant, as far as they do duty for finite verbs. Of these, 1-6 and the said participles constitute that, which we are wont to call „the indicative mood;” the other moods are represented by 7-10 and by the leṭ.

Vernacular grammar makes no distinction between tenses and moods, which is, indeed, less developed in Sanskrit, than it is in Latin and Greek. (*1)

(*1)
In Pâṇini’s grammar the 10 or 11 tenses and moods form one category, but do not bear a common appellation. The Kâtantra names them vibhakti, by the same term which is used for the »cases” of the nouns. See Kât. 3, 1, 11-34 with commentary.

321. 時制と法の種類

サンスクリットの定動詞は以下の時制と法から成る:
1. 現在(present, laṭ
2. 半過去(imperfect, laṅ
3. 完了(perfect, liṭ
4. アオリスト(aorist, luṅ
5. 単純未来(future in syati, lṛṭ
6. 複合未来(periphrastic future, luṭ
7. 命令(imperative, loṭ
8. 可能/願望(potential or optative, liṅ
9. 祈願(precative, liṅṅāśiṣi
10. 条件(conditional, lṛṅ

これらに、古い方言だと接続法(conjunctive, leṭ)を、古典サンスクリットだと定動詞のはたらきをする分詞-ta-tavantを、加えねばならない。これらのうち、1-6と前述の分詞〔-ta-tavant〕は、西洋文法で言うところの「直説法」(indicative mood)を構成し、他の法は7-10とleṭが代わりとなる。

インドの文法家は時制と法の間に区別をしない。実際のところ、サンスクリットにおいて、〔時制と法などの区別は〕ラテン語や古代ギリシャ語ほどに発達していないのである(*1)

(*1)
Pāṇini文法では10あるいは11の時制と法が1つのカテゴリを成すけれども、〔このカテゴリは全体として〕1つの共通の名称を持たない。Kātantraはこれらを、名詞の「格」(case)に用いられるものと同じ、vibhaktiという語を用いて呼称する。Kât. 3, 1, 11-34と注釈をみよ。